Вестник БЪЛГАРИЯ - вестникът на българите в САЩ

петък
ноември 24
Home Седмицата България Българска група заклейми терора на престижния „Wacken Open Air"

Българска група заклейми терора на престижния „Wacken Open Air"

Е-мейл Печат ПДФ

rock1Пост-апокалиптично шоу с елементи на терористична екзекуция беше представено от българската група RAMPART на най-големия метъл-фестивал в света - "Wacken Open Air 2017", който се проведе през август във Вакен, Германия. С представлението си музикантите заклеймиха терористичните атаки в Европа, както и цялостния пропаганден механизъм на терористите за постигане на власт и медийно внимание чрез демонстрация на насилие. Над 80 000 фенове от цял свят посетиха фестивала тази година.

"Европейската цивилизация е толерантна, приема различията и множеството чужди обичаи, но когато Европа стане обект на външна агресия, е необходимо да се преосмислят критериите за добро и лошо, както и мерките за превенция", заяви фронт-дамата на групата Мария Диез от сцената. RAMPART изнесоха шокиращ и изпълнен със символика спектакъл с ясно послание. Рок групата сравнява техниките за влияние на терористите с тези на корпоративната реклама.
През последните десет години българската група продължава да умножава своята дискография. RAMPART „зачеркнаха" Европа с концертите си от запад на изток и от юг на север. През цялото това време вокалистката Мария Диез e главен мениджър по всички направления на дейността на формацията. Най-големият метъл-фестивал в света винаги е бил цел на групата. Повечето рок фенове не знаят, но вокалистката Мария Диез има научна кариера в областта на отбраната. Редица нейни статии и най-големият й засега труд са посветени на сближаване похватите на корпоративната реклама, военните стратегии и терористичните послания. Песента, чиито текст е посветен на медийното отразяване на събитията в този контекст, на пасивното потребление и възпитаването на недоволство е „Apocalypse or Theatеr". Това е и парчето, върху чиято идейна основа стъпва стартът на новия спектакъл на RAMPART. Терорът като продукция, смъртта като спектакъл...
Макар визията на рок-групата на сцена да е актуално-джихадистка, има и обобщаващи типажи, като палестински въстаник (в ролята Себастиан Ажини – китара) или атентатора-жертва, заключен за взривната си жилетка (в ролята Велислав Казаков - барабанист). Афганистанската синя бурка, в която вокалистката излиза на сцена представя най-онеправданите жени на планетата към днешна дата. Знамето, което графично доста наподобява флага на ИД, също хвърли в едномесечен размисъл организаторите и екипите по безопасността на фестивала. Предоставянето на промоутърите на подробен сценарий позволява шоуто да се проведе в първоначалния си замисъл.
RAMPART са въобще първата група, която изнася подобен спектакъл. Терористичното им шоу постига своя ефект на най-големият метъл-фестивал в света. Организаторите отреждат бандата да свири на Wasteland Stage – едно от най-уникалните места на Wacken Open Air. Това не е само сцена, но и обособен пост-апокалиптичен декор със собствени артисти, облечени в стил „Лудия Макс", техника, газови уредби за бълване на огън.

- Мария, защо решихте да представите точно такъв спектакъл?rock2
- Тероризмът по дефиниция е драматичен и образен по време на акции. Успехът на всяка терористична организация зависи изцяло от равнището на публичност, което тя получава. Не размерите и обхватът на терористичната операция са значими, а публичността. Този принцип се прилага не само към една операция, а към цели кампании. Често медиите преувеличават терористичните актове без съществена връзка с истинското събитие. Малобройни терористични групи са описвани като армии, официалните им комюникета са дискутирани в безкрайни телевизионни шоута, радиопредавания, статии и публикации. Всички съвременни терористични групи се нуждаят от нея. Колкото са по-малобройни, толкова е по-голяма потребността им от публичност, което до голяма степен влияе върху избора им на цели. Дори очевидно нелогична или безсмислена атака се превръща в ефективна, ако е с широко медийно покритие в сравнение с операция с ясна цел, пренебрегната от новинарските медии. Представянето на терористична екзекуция на сцена има за цел да стресне публиката и да ни даде възможност да изразим категоричната си позиция срещу терора.

- Каква е връзката между тероризма и музиката?
- Изображенията на разрушенията на тероризма – фотографии, телевизия, филми, са изключително силни като влияние върху аудиторията. Атентатът в Барселона, при който загинаха 13 души, а десетки бяха ранени, върна спомените и за другите терористични актове. Неизлечими от колективната памет са образите от бомбените атентати от Световния търговски център (1993, 2001 г.), както и от атаките срещу концерти с голяма посещаемост. На 22 май 2017 г. атентатор се взриви на концерт на певицата Ариана Гранде в Манчестър и уби 22 души, а десетки бяха ранени. На 13 ноември 2015 г. нападатели атакуваха концертната зала Батаклан в Париж и още редица обекти в града и убиха 130 души. Ранените бяха стотици. Големите фестивали и концерти през това лято са с изключително засилени мерки за сигурност.Тероризмът, медиите и музиката са инструменти за реализацията на манипулативни съобщения, които активизират аудиторията. Често е налице дезинформация, защото се елиминира историческия разум, всяко разбиране за историята, особено, ако е неудобно и в разрез с нечии интереси. Обществената чувствителност е силно повишена към всякакви терористични прояви. Терористите се стремят да сплашат и посредством страха на хората да контролират. Те искат да направят впечатление. Играят пред публика и заради публиката, като по този начин привличат и нея в действията си. Не правим ли същото и музикантите? Въздействието от всяка терористичната екзекуция би се загубило, ако не се реализира медийното й покритие или се съсредоточи само върху непосредствената жертва без да стигне до целевата аудитория. Единствено чрез разпространяването на страх и ужас сред широката публика тероризмът може да постигне максимално въздействие, необходимо за желаната от терористите промяна. Тероризмът е театър. Рок музиката също е театър, защото в съвременното общество сме пренаситени от "infotainment" (информация и развлечение). Терористичните атаки чай-често са обмислени детайлно, за да привлекат вниманието на медиите, които не могат да пропуснат да отразят събитие, оформено според техните потребности. Същото целят и продуцентите, които рекламират нови артисти и тяхната продукция.

- Как би описала „театъра на терора"? Каква е стратегията за противодействие на терора?
- „Театърът на терора" се адаптира към подходите за селекция на новини и по този начин терористичният акт се превръща в медийно събитие. Комуникационното структуриране на тероризма изисква гъвкави и подходящи стратегии за противодействие, които да съчетаят институционалните и самоорганизиращите се форми на ресурсното предлагане и социалните взаимоотношения. Такава форма е определянето на медиен дневен ред на антитероризма, който да отсява актуалното и значимото при селекцията на потока от новини. Хората усвояват образци на мислене именно във и чрез своята комуникативна среда. Спецификата на медиите и знаковите им системи са инструментариум, който превръща негативите в позитиви за институциите във войната с тероризма, но също и в комуникационен ресурс на терористите.

- Отправяте политическо и социално послание чрез терористичния си спектакъл. Как то се вписва в музиката, която свирите? Какви са очакванията ви? Ще изнесете ли отново това шоу?
- Музиката създава общност, която описва музикалното изживяване. Хора, на които общността им липсва, наричат музиката „начин на живот" и я смятат за основа за създаване на общност. Например хипи-движението от края на 60-те години създава общност чрез политизирането на рок музиката, като инструмент за социална промяна. И ние целим промяна. Очакваме посланието ни да достигне не само до целевите ни аудитории, но и до други заинтересовани страни. Предоставената ни възможност да изнесем това шоу актуализира взаимоотношения между различни социални групи, обединени около стила на рок и метъл музиката. Нашата сцена е свързана с чувствителността на музикалните потребители и с възможностите за конструиране на определена идентичност. Но въпреки множеството си локализации, съвременната сцена е предимно виртуална. Продукцията и потреблението на музика и специфичните начини, по които те си взаимодействат се проявяват в различни медиатизирани контексти. Планираме не само да издадем DVD с новия ни спектакъл, но и да го представим на живо на специално турне. За новини около групата можете да следите официалната ни страница: http://www.rampartmetal.com.

 

Венцислав Жеков
кореспондент на в. „България" в София

Снимките са предоставени от RAMPART

 

АНКЕТА

КЪДЕ БИХТЕ ЕМИГРИРАЛИ?
 

Реклама

www.vigdentalinc.com
Заповядайте в новооткрития зъболекарски кабинет на д-р Ива Арнаудова
www.navigationinc.net
The new innovation in the Transportation and Logistics industry
www.bulgaria-weekly.com
Вестник "БЪЛГАРИЯ" - Най-големият български седмичник в САЩ:
www.slavi-photography.com
Фотографския свят на Слави

Online Newspapers and Magazines
World's largest online newspaper and magazine directory for local, national and international news.

“Верея"
Училище за български народни танци
Банер

Партньори

Банер
Банер
Банер